torsdag 27 mars 2014

JAG - matte

I förskoleklassen har vi under de senaste tillfällen jobbat med Jag-matte. Idag avslutade vi det temat.

Barnen har fått jobba med matte utifrån sig själva och sin kropp. Som avslut på det hela fick varje barn göra en kropp med siffror. Vi valde då 6 stycken områden som vi samtalade mer ingående med barnen om: min ålder, antal husdjur, nummer jag bor på, personer där jag bor, favoritsiffra, antal tänder jag tappat.

Så fick varje barn skriva i sina siffror. Sen började det roliga! Vi hade plockat fram olika material bl.a pastellkritor, färgat papper, garn, färgpennor och gudldstjärnor! 




Barnen fick göra varje siffra med olika tekniker. När de var färdiga fick de måla sina skor och sitt ansikte och sedan klistra ihop dem. 




Den här aktiviteten gav oss ordentligt med möjligheter att prata med varje barn och observera vad de hade för koll på sig själva. Barnen fick även träna på sin sifferkännedom och finmotorik. De tyckte att det var jätteroligt och var så stolta när de fick se resultat av sitt jobb. 

Barnens fina resultat kan ni se utanför klassrummet på väggen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar